25 Maj 2012
2012-05-25 kl. 01:26:25 | Freja och Chilla

Idag har vi vart på första kurstillfället på lydnadskursen vi börjat. Det är skitbra träning att vara tvungen att visa upp det man lärt hunden då alla andra kollar på. Främst för mig då, Freja bryr nog sig inte så mycket precis. Jag har fått i hemläxa att inte stanna för att jag inte vill att hon ska misslyckas och ligga och nöta där i en evighet. Jag har lätt för att göra det. Annars verkade allt se bra ut och Freja skötte sig jättefint. Det blev extra jobbigt mot slutet då hennes bebis fick gå fram nära andra hundar tillsammans med Stefan. Då vart hon lite orolig men det är ju så det är att vara orolig småbarnsförälder!

Dagen innan kursen så var vi på bruks och tränade. Det gick också jättebra tills mot slutet då hon blev lite trött i huvudet och det lättare blir att hon får sina "utfall" mot andra hundar. Det blev väl inte så mycket regelrätt träning eftersom man var tvungen att ha henne kopplad hela tiden. Det är så trist att ha en hund som inte kan vara lös bland andra hundar! Chilla tyckte också att allt var lattjo och hon blev extra glad då kennelmamman var dök upp och gjorde sitt "matljud", hela hunden sken upp som en sol:)

Så nu är min träningslust på topp kan man lungt säga. Till nästa kurstillfälle är mitt mål med Frecken att hon ska stå och inte gå framåt på fjärren även fast jag står en, säg två meter ifrån. Det är också ett resultat av min ovilja att riskera att hon misslyckas. Så jag står hellre nära och ger henne belöning innan hon hinner börja gå, väntar jag 0,5 sekunder så är hon påväg och ställer sig framför mig istället.
Med Chilla så är mitt mål att hon ska kunna sitt och ligg utan handtecken och så ska vi träna massa massa massa på inkallning. Då menar jag verkligen MASSA. Utan att jag står och safear upp med en leksak så att det är den hon kommer till istället för mig.

Ja det här ska bli spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback