21 Maj 2012
2012-05-21 kl. 00:54:47 | Freja och Chilla

Har haft väldigt mycket med jobb och skola nu på sista tiden. Jag har jobbat lite mer än jag haft tid med och därför ligger jag efter rätt rejält på uppsatsen som ska vara färdig om en vecka. Men jag får skylla mig själv!

Jag hinner ändå klämma in träning med båda vovvarna mellan plugget och allt annat som ska göra. Lusten till att träna har verkligen kommit tillbaka nu när våren äntligen är här.

Freja är jag jättenöjd med med tanke på hur lite vi tränat på senaste halvåret. Jag har börjat tänka igenom lite mer vad jag gör med henne och framförallt vad jag vill uppnå. Jag har varit lite feg med att höja ribban då hon lätt tappar motivationen om hon inte lyckas. Bland annat targetmattan har varit lite jobbig för henne. Då jag sitter ned och har mattan nära oss så går det bra då hon kan vända sig om och ha ögonkontakt med mig. Då mattan hamnar längre bort och jag står upp så vill hon gärna stå kvar i utgångsposition. Så vi började lite från början och i slutet av passet gick det ganska bra. Jag har också börjat med de enda momentet jag inte brytt mig om att lära henne ordentligt, läggande under gång. Hon har så fruktansvärt långsamma lägganden, jag vet inte om det beror på benet eller om jag bara inte lyckats motivera henne tillräckligt. Vi får jobbar vidare med det också.

Sen ska jag försöka lära henne att lägga hakan i backen vid lägganden. Bland annat eftersom hon lätt lägger sig på ena skinkan om hon ska ligga kvar en längre stund eller får lite för mycket myror i brallan. Jag använder handryggen som target eftersom hon redan är inklickad på det.

Chilla har jag inte fått igång träningen med alls. Såfort godispåsen åker fram så springer hon iväg med svansen mellan benen eftersom hon är rädd att Freja ska flyga på henne. Ändå var det länge sen det hände! Idag så var det ord och inga visor. Jag stängde in Freja i buren och började klicka in Chilla även fast hon tyckte det var obehagligt att vara i samma rum som Freja då det var godis framme. Men efter ett tag så lossnade det litegrann. Jag får fortsätta med korta pass varje dag så hon ser att det inte händer någonting. Jag vill inte börja klema med henne heller eftersom hon har visat sig vara en väldigt känslig dam. Freja är hård som sten i jämförelse! Det ska bli så kul att komma igång med träningen med Chilla nu. Jag tror hon har mycket att ge den där damen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback