16 Oktober 2010
2010-10-16 kl. 15:29:20 | Frejas Liv

Sådär. Nu var det dags att uppdatera igen. Jag har länge och väl klurat på om jag ska ta upp det här i bloggen. Inte för att jag skäms över hur jag har lyckats som hundägare, för jag vet att jag gör det bra trots allt skit som vi har varit med om. Utan för att jag vet hur folk gärna uppfattar och tolkar saker på sitt eget sätt och även fast jag försöker att inte bry mig, så gör jag givetvis det. Jag tänker på det hela tiden och det tar grymt mycket energi.

Min pappa har en kompis som brukar komma och hälsa på hos dom då och då när vi också har varit där. Kompisen är ganska stressad och nervös(det är det bästa sättet jag kan beskriva det) hela tiden och Freja gillar honom inte alls. När vi öppnar dörren står hon och skäller mot honom, gärna ganska nära för att han ska backa. Hon har dock aldrig bitit eller gjort ansats till att bita honom. Efter ett tag lugnar hon ned sig men undviker att vara i närheten av honom.

För någon vecka sen träffade jag en kompis som jag inte umgåtts med på länge. Freja har träffat både henne och hennes hund när hon var yngre och kände nog igen dom lite! Vi skulle åka förbi hennes killes jobb och lämna fika och ta en rök senare under dagen och Freja fick träffa hennes kille för första gången. Hon gick fram och hälsade och strosade sen runt i gräset runt om oss. När sen min kompis kille började gå in mot byggnaden där han jobbade började Freja hoppa efter honom och bita tag mot hans byxor, inte hårt och aggressivt utan mer som när hon busar. Hon bet mot hans fickor på arbetsbyxorna och först trodde jag hon busade eftersom det är precis så hon gör för att få igång oss.

När vi sen skulle och hämta han från jobbet gick han förbi bakom mig och Freja. Freja snodde runt, skällde och bet tag mot byxan på han igen. Jag tog direkt tag i henne och tillrättavisade henne rejält.

Efter det där har jag funderat mycket. Han var den tredje killen som hon haft agg mot. En annan gång hade hon skällt mot en av syrrans kompisars pappor men det brukar stanna vid det. Hon börjar inte nafsa efter kläderna.

Igår skulle vi hämta upp Stefans lillebrors kompis som Freja aldrig träffat. Först hälsade hon glatt och sen böjde hon bak huvudet och morrade åt honom. Jag tog tag i henne ordentligt och sen var det som att ingenting hade hänt. Freja pussades med honom och låg med huvudet i hans knä.

Jag vet inte vad detta beror på, hon är absolut ingen osäker hund och söker sällan stöd från mig när det handlar om människor (Ja, ni vet dom där jättehemska papperkorgarna som man gått förbi 100 gånger, dom är helt plötsligt jätteläskiga monster under en period för att sen förvandlas tillbaka till papperskorgar). Hon har än så länge bara uppträtt såhär när det gäller killar och istället för att ignorera problemet vill jag ta tag i det nu på en gång så att det inte blir värre.

När hon biter tag i kläderna ser det ut som att det är just det som är meningen. Hade hon velat bita på riktigt hade hon garanterat gjort det också.

Jag förstår heller inte varför det kommer nu? Hon är ju och har alltid varit en väldigt vänlig hund när det gäller människor och det är hon ju fortfarande oftast. Och nu när jag vet att hon kanske kan morra vill jag inte släppa fram henne till någon ifall dom blir rädda.

Vad ska jag göra? Är det en period där hon vill testa vilka hon kan sätta sig på eller är det något annat? Jag hade behövt någon annans perspektiv på saken, är det någon som varit med om dessamma?

Kommentarer
Postat av: Malin

Kan det vara så att hon har ont? Visste det är konstigt hon bara går på killar. Kan någon manlig person gjort henne illa som du inte vet om? Tycker det låter lustigt, hade hon vela busa hade hon väl gjort så mot tjejer också?



Hon låter osäker och det är svårt men jag tycker att du inte ska låta henne gå så nära npågon för att göra dom rädda eller backa, platsa henne ngnstans? kan de vara nå hon fått för sig nu eller kommr det nu?



Platsa henne när det kommer folk? testa det och belöna lugnt när hon ligger sen när hion är lugn låter du henne gå fram

2010-10-16 @ 15:58:48
URL: http://liiivat.wordpress.com
Postat av: linda & azi

Hmm, märkligt. Men det påminner faktiskt lite om Azi. Hon kan hälsa glatt och sen plötsligt morra och rese ragg - speciellt bara mot min brors killkompisar. Jag har prövat nästan allt - och det fungerade med vattensprutan, hon får vatten på sig om hon beter sig så, och jag har föreberedd en godis skål vid byrån i hallen , uppför hon sig bra så får hon godisbit. Det funkade på henne.

2010-10-16 @ 17:09:52
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Marie med dem röda

Grejen är den jag tror inte heller hon har ont. Får aldrig glömma hundar känner något vi människor inte vet. Jag kan

Tro att Freja kan osäker i vissa situationer. Att du gör så alltid även om hon tok älskar människor eller inte att Freja får sitta ner vid din sida ett tag få lukta in all lukt på avstånd och s in sig informationen så. Sen om det går kan dem

Ge henne en godis och allmänt varalugna. Maddox har väldigt lite självförtroende och detta hjälper. Vi hade

Även problem med en unge som har diagnos damp. Ha. Tyckte inte alls om honom. Nu fungerar situationen. Men han måste alltid sitta ner och lugna sig innan han får hälsa. Då styr han sin kropp och inte bara kör. Han hinner nämligen tänka innan

2010-10-17 @ 13:12:03
URL: http://Hundtassarna.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna och flocken

Janna, adda mig på min nya msn [email protected]

2010-10-18 @ 06:49:37
URL: http://svartvita.wordpress.com
Postat av: linda & azi

Ja, alltid skönt att höra någon som som har samma problem :) Hoppas det funkar för er som det funkade på Azi. Skriv och berätta sen! :)

2010-10-18 @ 08:00:47
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: anonym

hur gammal är hon? det kan ju vara spökåldern som ställer till det men det beror ju på hur gammal hon är. har ni märkt om det är i samband med t.ex löpet? min hund kan bli lite bökig veckorna innan löpet och då är hon extra misstänksam mot folk och kan skälla ut dem.

2010-10-18 @ 18:27:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback