6 April 2010
2010-04-06 kl. 22:55:44 | Frejas Liv

Idag var vi till veterinären och röntgade Freja igen. Det var jättelång väntetid, den längsta hittills så det tog ett par timmar mer än tänkt! Men vi har egentligen inte så mycket annat för oss. Det är bara tråkigt att vänta:)

Bilden såg bra ut och jag fick en glimt av den på skärmen. Där syntes det ingen större skillnad för mina otränade ögon. Men Veterinären säger att det ser bättre ut iaf. Det mineraliseras mer och mer hela tiden men det ser inte ut som att det sista i "sprickan" kommer läka igen helt på ett tag.

Jag frågade honom om själva hältan som hela tiden håller i sig. Nu verkar det som att den mesta av smärtan kommer från armbågen och det kommer ju förhoppningsvis fixa till sig på rehab när hon får träna upp sig. Men jag har alltid trott att det är själva sprickan i benet som orsakar största delen av smärtan. Där hade jag fel verkar det som. Nu är benet stabilt och kan inte röra sig och därför gör det inte heller ont, iaf inte enligt veterinären. Så nu ska vi inte bry oss så mycket om sprickan och istället fokusera på att träna upp benet så att hon kommer kunna röra sig normalt utan hälta.

Igår började hon halta mer också. Jag vet inte varför hon börjat halta mer eftersom vi inte gått längre än vanligt och hon har inte hoppat eller lattjat på heller. Tvärtom, hon är lugnare nu när hon löper. Som tur är så är hältan inte så mycket värre så det borde gå snabbt tills det går tillbaka till den "vanliga hältan".

Veterinären sa också att vi skulle sluta ge henne smärtstillande hela tiden och bara sätta in det när hon blir värre. Det förvirrar mig lite faktiskt eftersom dom som jobbar på rehab sagt att det är viktigt att hon får smärtstillande och inte har ont när jag kommenterade att hon gått på previcox i 60 dagar och innan det gått på rimadyl hur länge som helst med kortare avbrott. Så rehab tycker att hon ska ha smärtstillande och inte ha ont och veterinären tycker att hon inte ska gå på smärtstillande.

Hur som helst så ska vi ge henne den sista rimadylen vi har hemma som hon gick på för någon månad sen och efter att hältan blivit som vanligt igen ska vi pröva att inte ge henne smärtstillande i några dagar och se vad som händer. Om hon börjar hoppa på tre ben är det ju definitivt inte värt det. Men så långt tror jag inte att det ska behöva gå:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback